Interview met Diana Zuidweg

Diana Zuidweg

We zitten rond de tafel met Diana Zuidweg, de eigenaresse van Struijk Optiek. Veel mensen willen namelijk graag meer weten over Diana en haar bedrijf. Wat voor ondernemer is ze? Hoe blijft Struijk Optiek zich onderscheiden? Wat is haar beste oogtip en het mooiste compliment van een klant? Al deze vragen worden beantwoord in dit interview.

Wat voor type ondernemer ben jij?

Diana Zuidweg: “Ik ben echt zo iemand die uitdagingen in plaats van problemen ziet. Ik wil altijd dóór en ben toekomstgericht. Tegelijkertijd leef ik heel erg in het hier en nu, met oog voor de kleinste details en een voorliefde voor overzicht en orde.” Ze gebaart om zich heen.

“Samen met andere mensen iedere dag iets moois neerzetten is geweldig, maar niet eenvoudig,” vervolgt Diana. “M’n verantwoordelijkheidsgevoel richting klanten én het team is groot. We zijn inmiddels met z’n tienen. Daardoor is er voor mij meer ruimte om met de ondernemerskant van de zaak bezig te zijn. Maar ik ben me ook heel bewust van de 10 gezinnen die daarbij horen.”

Hoe komt het dat Struijk Optiek zich jaar in jaar uit weet te onderscheiden?

“Het heeft met dat verantwoordelijkheidsgevoel te maken,” aldus Diana. “Klanten leggen hun ogen in onze handen. Dat is nogal wat, dat ze ons daarmee vertrouwen. Daarom zijn wij in eerste instantie bezig met mensen en niet met brillen of contactlenzen. We kijken eerst naar jou, daarná naar de beste lenzen of mooiste bril voor jou.” Wat bedoelt ze daar precies mee?

“Echt contact maken, is herinneren welke kleur ogen de ander heeft.” – Diana Zuidweg

“Weet jij wat voor kleur ogen jouw collega heeft of diegene waarmee je samen een cursus volgt? Als je zoiets vraagt realiseren mensen zich vaak dat ze zelfs van collega’s waar ze dagelijks mee werken, de kleur ogen niet weten. Ik ben misschien meer gefixeerd op ogen dan jij, vanwege m’n beroep, maar daar gaat het niet om. Voor mij staat weten wat voor kleur ogen de ander heeft symbool voor geïnteresseerd zijn en betekenis willen geven aan iedere ontmoeting.”

Als je maar één oogtip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?

Diana aarzelt geen moment: “Minimaal iedere 2 jaar de sterkte van je ogen laten controleren, ongeacht of je een bril of lenzen draagt. Klachten zoals vermoeide ogen en hoofd- en nekpijn kunnen namelijk veroorzaakt worden door een onjuiste of gemiste sterkte. De meeste mensen leggen ook niet de link tussen dit soort klachten en hun ogen.”

Wat is het mooiste compliment dat jullie hebben gekregen van een klant?

“Klanten zeggen regelmatig “ik heb het gevoel dat ik echt gezien ben”. Wat ons betreft is dat het allermooiste compliment dat we kunnen krijgen. Want dat is waar we dit allemaal voor doen, iedere dag weer.”

dit artikel is 24 januari 2018 verschenen in de krant Dordt Centraal